جدیدترین ها

آهنگ ،سریال ، عکس ، فال ، مدل لباس ، پیامک ، اخبار روز و ... همه و همه درجدیدترین ها

جدیدترین ها

آهنگ ،سریال ، عکس ، فال ، مدل لباس ، پیامک ، اخبار روز و ... همه و همه درجدیدترین ها

شیمی درمانی یکی از روش های درمان سرطان

چهارشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۵:۳۲ ب.ظ

شیمی درمانی یکی از روش های درمان سرطان 


شیمی درمانی نوعی از درمان سرطان می باشد که در آن با استفاده از داروهای خاص، از تکثیر و تقسیم بی رویه سلولهای سرطانی و پیشرفت بیماری جلوگیری به عمل می آید. در طول شیمی درمانی، بیمار با مشکلات گوارشی شامل بی اشتهایی، تغییرات وزن، بروز تهوع و استفراغ، اسهال، یبوست روبرو می شود. عوارض شیمی درمانی با توجه به قدرت جسمانی فرد، طول دوره درمان و میزان درمان متفاوت است. در طول دوره درمان، داشتن یک رژیم غذایی مناسب و غنی  باعث می شود بیمار در رویارویی با عوارض درمان آمادگی جسمی و روحی بهتری داشته باشد. رژیم غذایی که برای بیماران سرطانی تنظیم می شود بر پایه ی پروتئین وکالری فراوان می باشد. برای کاهش عوارض شیمی درمانی به معرفی چند روش میپردازیم:

بی اشتهایی: مصرف وعده های غذایی سبک و متناوب بجای وعده های غذایی سنگین، مصرف میان وعده های پرکالری مانند کره بادام زمینی، پودینگ و انواع میوه و آبمیوه های طبیعی مخصوصا میوه های غنی از آنتی اکسیدان، افزایش مصرف غذاهای نرم وملین مانند انواع سوپها، انجام حرکات ورزشی با توصیه پزشک برای افزایش اشتها.

تغییرات وزن: برای کاهش وزن افزودن پروتئین وکالری به وعده های غذایی میتواند راهگشا باشد.و برای درمان افزایش وزن، مصرف چربی کمتر، غذاهای سرخ نشده، مصرف بیشتر سبزیجات و میوه جات توصیه می شود. 

برای پیشگیری از احساس تهوع و استفراغ باید از مصرف غذاهای چرب و ادویه دار و بوهای محرک جلوگیری شود.

اسهال و یبوست: برای درمان یبوست وعده های حاوی سبزیجات ومیوه ها و آبمیوه های طبیعی و غذاهای ملین مانند سوپ مناسب می باشد. و برای اسهال میتوان  با مصرف آب، آبمیوه، نکتارها و آب گوشت بدون چربی، آب دفع شده را جبران نمود.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی